En 72-årig mand fra Hammel blev fredag udsat for svindel, efter at være blevet telefonisk kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra hans bank. Svindleren påstod, at der var problemer med mandens hævekort og bad om kontonummer og kode til kortet. Desuden blev manden informeret om, at en person fra banken ville komme forbi for at hente kortet.
Kort efter bankede en mand på døren hos den 72-årige, som udleverede både kort og koder. Efter nogle timer blev manden mistænksom og kontaktede sin bank, der bekræftede, at han var blevet udsat for svindel.
Banken understreger, at de aldrig sender bude til privatadresser for at hente hævekort eller kontanter, og at man aldrig skal give koder eller personlige oplysninger i telefonen. Svindlerne er ofte dygtige til at overbevise deres ofre, og banken råder til at smide røret på, hvis nogen ringer og beder om sådanne oplysninger. Hvis man er i tvivl, bør man ringe tilbage til bankens hovednummer. Modtager man en henvendelse fra en person, der angiveligt er fra banken og ønsker din kode og sender et bud ud, opfordres man til at anmelde det på telefonnummer 114.