52-årige Tina Portz gik for et halvt år siden all in på sin garnbutik i Hammel, Ofeig & Ko.
Hun sagde sit lønmodtagerjob op for at gå på fuld tid som selvstændig erhvervsdrivende.
Allerede i 2014 overtog hun butikken. Dengang var det blot en lille bitte butik drevet på hobbyplan, som nu har udviklet sig til en butik i både fysisk og online form. For Tina startede det med to IKEA-reoler i stuen, men det voksede sig lynhurtigt større og måtte rykkes over i mandens værksted.
Ofeig & Ko startede udelukkende ud som nethandel, men i maj 2015 åbnede også den fysiske butik. Om dét valg fortæller Tina:
“Jeg vil ikke sidde som gammel kone og ærgre mig over, ikke at have afprøvet de ting, jeg drømte om”.
Selvom Ofeig & Ko holder til i en gammel lade, der er sat i stand til butik, kunne der alligevel godt bruges lidt ekstra plads - “Det griber om sig. Sådan er det jo, når det går godt”, fortæller hun.
Om den nuværende succes peger Tina på COVID-19 situationen. Hun fortæller, hvordan det har sat godt gang i garnbranchen: “COVID-19 er en træls situation, men heldigvis har mange fundet interessen for strik igen. Det nyder vi godt af, og jeg tror på, at det nok skal hænge ved fremadrettet”. På trods af denne dejlige medgang virker det ikke til, at Tina er kommet sovende til succesen.
De første fem år som indehaver af Ofeig & Ko, arbejdede hun benhårdt ved siden af sit normale fuldtidsarbejde - og alt hvad der blev tjent, blev lagt i butikken igen. “Det lønner sig i sidste ende”, fortæller hun om den krævende tid som fuldtids dagplejemor og butiksdrivende i fritiden. Heldigvis har Tina masser af erfaring, som hun kan tage med sig fra sit erhverv som dagplejer.
Hun er vant til at sætte sig selv i gang, da der ikke kommer en chef for at fortælle hende, hvad hun skal gøre - “Det kan ikke nytte noget at sætte sig og vente på opgaverne”. Derudover har hun også en stor fordel i, at være vant til at omgås med mange forskellige mennesker.
“Jeg er vant til at være omkring med mange mennesker. Jeg er rummelig og god til at snakke med folk, og det - tror jeg - er en fordel. Eksempelvis når jeg snakker med kunder og bliver spurgt til råds, er jeg åben for folks forskelligheder”, fortæller hun.
Tinas energi og engagement for at drive butikken og yde god kundeservice kan tydeligt mærkes. Hun fortæller, hvordan det er glade og tilfredse kunder, med gode anmeldelser og rosende ord, der motiverer hende til at fortsætte. Den motivation kommer også til udtryk, når hun fortæller, hvordan hun drager nytte af det faktum, at butikken og privaten har samme adresse.
“Fordelen ved at bo herhjemme er, at jeg har 30 skridt på arbejde”, fortæller hun med et grin og fortsætter: “Når kunderne bestiller noget, kan jeg lynhurtigt pakke det til dem og sende en sms afsted til dem om, at deres pakke er klar til afhentning. Det er en kundeservice, man også selv ville blive glad for”.
Ud over motivationen for at yde god kundeservice, bliver Tina inspireret, når hun følger med i alt det nye, der sker i strikkeverdenen. Som hun selv siger, “hvis man er på de sociale medier, bliver man bombarderet med nye ting, der kan inspirere og motivere, for der sker jo nye ting konstant”. Også kunder, der kommer og viser hende smukke kreationer, de selv har lavet, vækker glæde hos hende.
“Jeg er ganske glad og tilfreds med mit liv og mit arbejde. Jeg synes det går godt det hele”, fortæller Tina, når hun ser tilbage på sit arbejdsliv. Men skal hun alligevel fremhæve et par højdepunkter, står åbningen af butikken - og springet mod at blive 100% selvstændig - som de helt store. Og selvom det går godt for både Tina og Ofeig & Ko, har hun alligevel et ønske om udvikling: “at kunne videreudvikle mig selv og butikken.”
Her forklarer hun, hvordan afholdelse af diverse arrangementer for strikke- og hækle-entusiaster kunne være sjovt. Både kurser, workshops, foredrag, og ikke mindst udvikling og videreudvikling af egne opskrifter drømmer hun om. Med Tinas høje arbejdsmoral og gode indsats, er der vist ingen tvivl om, at hun nok skal få indfriet sine drømme.